Sinds begin maart ontvangen wij regelmatig meldingen van klanten, waarbij een Windows 10 machine een BSOD (Blue Screen of Death) genereerd nadat men een printopdracht heeft gegeven naar een bepaalde printer.
De meeste meldingen komen van printopdrachten naar Kyocera, Ricoh en Zebra printers.
Het probleem is ontstaan nadat Microsoft op 9 maart KB5000802 uitbracht. Deze update is enkele dagen later al weer teruggetrokken uit de Windows Update Catalogus en vervangen door KB5001567.
Echter ook deze nieuw uitgebrachte update, loste echter het probleem niet bij alle klanten op en veroorzaakte veelal weer andere problemen.
Sinds enkele dagen heeft Microsoft nu KB5001649 uitgebracht, welke de problemen definitief zouden moeten oplossen.
De eerste vooruitzichten in deze aangepaste update zijn tot op heden hoopgevend.
Wij raden gebruikers, welke met dergelijke printproblemen te maken hebben, dan ook ten strengste aan om bovenstaande update zo snel mogelijk te installeren.
Deze update is via Windows Update te downloaden en te installeren. Je kunt de update installeren door via start, naar instellingen te gaan en vervolgens op Beveiliging en bijwerken te klikken.
Onder Optionele Updates weergeven, zal de desbetreffende update (KB5001649) te voorschijn komen, waarna u deze kunt installeren. Nadat de installatie voltooid is, zal de computer opnieuw opgestart moeten worden.


